Teknikker

Hvorfor massasje?

 

Massasje kan være effektivt i håndtering av stress

Reduserer engstelse og uro

Forbedrer søvnkvalitet

Gir bedre energi

Forbedrer konsentrasjonen

Stimulerer blodsirkulasjonen

Reduserer tretthet/slapphet

 

Andre spesifikke fordeler har vist seg å være:

Lindrer smerte i f.eks korsygg eller nakke, og gir økt bevegelse i ledd

Øker kroppstemperatur og opptak av næringsstoffer

Renser kroppen for avfallsstoffer

Hjelper med å redusere hevelse etter operasjon/skader

Lindrer hodepine og PMS

Reduserer avhengighet av medisiner, tabletter (smertestillende)

Reduserer høyt blodtrykk og hjerterytme

Styrker immunforsvaret ved å stimulere lymfesystemet; forsvarsmekanismen vår mot sykdom

Fremmer avslapping og velvære

Stimulerer cellefornyelse, reduserer arrvev og strekkmerker

Forberede kroppen og påvirker bedre ytelse før sportslig aktivitet

Reduserer melkesyre og gir kjappere restitusjon etter sportslig akitivitet

Hjelper mot spasmer og kramper

Reduserer stress og angst

Tilheling av skadet eller sliten muskulatur går raskere

Gir sunnere muskulatur og høyere smertetoleranse

Forbereder gravide på fødsel ved å mykgjøre muskulatur i hofter og rygg, reduserer hovenhet i ben og føtter pga vann i kroppen

 

Massasjemetoder

 

Ved å kombinere den svenske klassiske massasjen, triggerpunktbehandling og deep tissue (dybde) massasje i en og samme behandling, vil denne massasjeterapien virke mer effektivt og føles mer behagelig. Jeg tilrettelegger massasjen etter kundens behov. I bedriftsmassasjen kan bedriftsledere ofte se at positive, glade og friske medarbeidere presterer mer og at effektiviteten i bedriften økes.

 

Det finnes flere forskjellige massasjemetoder jeg bruker:

 

Den Svenske klassiske massasjen er verdensberømt. Gjennom knaing, glidninger og trykk løser massasjen opp spenninger i kroppen og gir en behagelig og god avslapning. Regelmessig massasje fjerner tretthet og smerte i skuldre, rygg og nakke. Du føler deg roligere, mykere og mer bevegelig.

 

I løpet av de siste årene har forskningsstudier gitt klare resultater som viser hvorfor massasje har så positive effekter; hvilehormoner frigjøres, blodsirkulasjonen øker, musklenes spenning avtar osv. Massasjens viktigste oppgave er å løse opp spenninger i muskulaturen som kan oppstå pga. dårlig arbeidsstilling eller anstrengelse av en eller annen art, men kan også ha mer følelsesmessige årsaker som stress, sinne og angst. Slike spenninger setter seg også i kroppen og kan ofte gi smerter i f.eks. rygg, skuldre, nakke, hofter og knær.

 

 

Deep Tissue (dybde) massasje

 

Dette er en massasje som skjer i roligere tempo, og der behandlingen skjer dypere i muskulaturen. Nettopp dette gjør metoden mer effektiv når det gjelder behandling, da flere muskellag blir berørt.

 

 

Triggerpunktbehandling

 

For å forklare hva triggerpunkter faktisk er, må vi se på hvordan musklene jobber. For at en muskel skal trekke seg sammen må den ha en nerveimpuls. Det får den fra motoriske nerveceller som er koblet til muskelcellene. Slike kontaktpunkter kalles motoriske enheter. Selve sammentrekningen (kontraksjonen) i muskelen skjer i noe som kalles sarkomerer. Her skjer det normalt en konstant prosess med kontraksjon og avslapping, muskelen jobber dynamisk.

 

Men så hender det at noen sarkomerer ikke slapper av igjen etter kontraksjon, men forblir anspent. Dette kan kjennes ved palpering som små knuter eller klumper i muskulaturen. Disse knutene kaller vi triggerpunkter. De oppstår gjerne midt på muskelen der de motoriske nervecellene har kontaktpunkt. Og denne koblingen mellom muskel og nerve er grunnen til at triggerpunkt kan gi smerter andre steder på kroppen enn der selve muskelknuten sitter. Smerten følger nervebanen.

 

Triggerpunkter er alltid smertefulle å trykke på. Aktive triggerpunkt er vonde hele tiden, mens latente bare gir smerte ved berøring. Behandling av triggerpunkt kan skje på to måter. Enten ved dype massasjestrøk på muskelknuten. Eller ved å legge trykk direkte på triggerpunktet og holde trykket til smerten letter. Viktig å starte litt løst for så å øke trykket etter hvert. Dette gjør litt vondt, men skal ikke være uutholdelig. )

 

Idrettsmassasje

 

Idrettsmassasje skiller seg fra vanlig massasje ved å være mer spesifikk rettet mot en type aktivitet. Før konkuranser ønsker man å aktivere muskulaturen, få i gang blodsirkulasjon og forberede den for utfordringene som kommer. Hver enkelt idrett har sine spesielle muskelgrupper som belastes spesielt, og massasjen tar hensyn til dette. Etter en konkuranse er målet med massasjen å restituere kroppen så rakst som mulig, ved å få i gang blodsirkulasjon, fjerning av avfallsstoffer, fjerne spenninger osv..

 

 

 

LENKER

Ingrids massasje på Facebook

Lik gjerne Ingrids massasje på Facebook, og hold deg oppdatert på endringer i åpningstider og lignende.

Øvelser for håndledd/fingre

Vi bruker hendene mye i løpet av en dag. Her er noen øvelser som kan myke opp ledd og muskler.

Øvelser for nakketøyning

Ta en titt på disse øvelsene. De kan hjelpe for stive nakker og hodepine.

Copyright © All Rights Reserved